Projektet för att bredda Vasas farled och hamn framskred snabbare än planerat: arbetet kunde inledas i maj 2025, och både muddrings- och utprickningsarbetena slutfördes i september. Ursprungligen beräknades projektet bli färdigt i slutet av år 2025. Trafiken på den breddade farleden inleddes den 27 oktober 2025 efter att beslutet om ibruktagande av farleden trätt i kraft.
Projektet omfattade muddrings- och tippningsarbeten kopplade till breddningen av farleden och hamnområdet samt förnyelse av farledens säkerhetsanordningar. Farleden har breddats från 100 till 140 meter, vilket gör det möjligt för större fartyg att anlöpa Vasa hamn. Tidigare kunde hamnen ta emot fartyg på cirka 200 meters längd och 30 meters bredd – nu kan hamnen ta emot fartyg som är över 240 meter långa och 36 meter breda.
– ”Breddningen av farleden är ett mycket betydelsefullt framsteg för Vasa hamn som en del av en större utvecklingshelhet, som bland annat inkluderar förlängningen av huvudkajen. Det var också viktigt att vi kunde utnyttja muddermassorna för att utvidga hamnområdet – något som även hade stor miljömässig betydelse,” säger hamnens verkställande direktör Janne Pylkkönen.
Vasa stads projektingenjör Joonas Haapala berömmer projektets smidiga genomförande och det goda samarbetet:
– ”Projektet framskred mycket väl, och samarbetet mellan parterna fungerade utmärkt under Trafikledsverkets ledning. Jag vill tacka alla som varit delaktiga – samarbetet har varit smidigt och effektivt under hela processen.”
Projektets totala kostnadsuppskattning är 10 miljoner euro, varav Trafikledsverkets andel är 6 miljoner och Vasa stads andel 4 miljoner euro. Entreprenören för projektet var Wasa Dredging Oy.
